maanantai 1. lokakuuta 2012

Ernest Cline - Ready Player One

"Peli alkaa. Voittaja löytää aarteen ja pelastaa maailman.
Oletko valmis?

2044. Wade Watts, niin kuin suurin osa ihmiskuntaa, pakenee kurjistuneen maapallon ahdistavaa todellisuutta viettämällä koko valveillaoloaikansa kirjautuneena OASISiin, rönsyilevään virtuaaliseen utopiaan, jossa jokainen voi olla ja tehdä mitä haluaa.


Miljoonien muiden lailla Wade pelaa peliä, jonka voittaja perii maailman rikkaimman miehen ja universumillisen virtuaalimaailmoja. OASISin luonut pelisuunnittelija James Halliday on testamentannut sen hallinnan sille, joka ratkaisee kolme kätkettyä arvoitusta. Arvoitukset ja vihjeet liittyvät Hallidayn nuoruuteen, 1980-luvun populaarikulttuuriin, josta Wade tietää kaiken viimeistä piirtoa myöten.

Wade törmää onnekkaasti ensimmäiseen ratkaisuun ja käynnistää pelin kiihkeätahtisen loppuvaiheen, jossa täytyy muun muassa pelata virheetön Pac-Man-peli ja osata Monty Pythonin vuorosanoja ulkoa. Äkkiä hän huomaa joutuneensa epätoivoiseen kilpajuoksuun tuhansien muiden kanssa. Kilpailu ulottuu pelottavalla tavalla myös todellisuuteen - ja tulee muuttamaan sekä Waden että koko maailman perinpohjaisesti."


Tietoni 80-luvun populaarikulttuurista eivät ole mitä vahvimmat, mutta päätin silti tarttua kirjaan lähinnä Monty Python -maininnan ja tuon erittäin mielenkiintoiselta vaikuttavan virtuaalitodellisuuden takia - ja kannattihan se. Vaikka kirja viliseekin viittauksia 80-luvun musiikkiin, elokuviin ja kirjoihin, siitä kykenee helposti nauttimaan myös ilman erillistä intohimoa kyseiseen ajanjaksoon. Nimestään huolimatta kirja on käännetty suomeksi.

Virtuaalimaailma OASIS on lyönyt itsensä läpi kaikkialla maailmassa, ja suurin osa ihmiskunnasta hoitaakin työnsä ja vapaa-aikansa tuossa hämäävän realistisessa virtuaalitodellisuudessa. Irl-elämään jää suurinpiirtein vain vessassa käynti ja syöminen. Ajatus on samalla kiehtova että kauhistuttava, ja kirjaa lukiessa ehti moneen kertaan miettiä, ollaanko vastaavaan suuntaan menossa todellisessakin maailmassa.

Pidin kirjan hahmoista, niin päähenkilöjoukosta kuin tarinan pahiksista "kuutosista", IOI:n, monikansallisen mediakorsernin ja maailman suurimman internetpalveluntarjoajan työntekijöistä, jotka pyrkivät voittamaan koko "munastusjahdin" ja ottamaan OASIS:in omaan haltuunsa lisävoittoja tuomaan. Syntyy kilpajuoksu, joka ei rajoitu ainoastaan virtuaalitodellisuuteen, vaan uhkaa kaiken lisäksi pelaajien omaa henkeä.

Kirjassa nousee myös hyvin esille se, miten virtuaalimaailmassa kuka tahansa pystyy todella olemaan mitä vain haluaa - ja että todellisuus ei aina vastaakaan odotettua kuvitelmaa. Kaiken kaikkeaan Ready Player One oli kiinnostava sekoitus mennyttä ja tulevaa, todellisuutta ja virtuaalimaailmaa, eikä hieman yli 500 sivua tuntunut lainkaan liian puuduttavalta lukukokemukselta.

Arvosana: ****

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Kommentit ovat aina tervetulleita! :)